mainos_1048

Materiaalinkäsittely

Tibnor Järvenpää toimittaa ohutlevyt ja rainat räätälöitynä asiakkaan tarpeisiin

artikkelikuva: Tibnor Järvenpää toimittaa ohutlevyt ja rainat räätälöitynä asiakkaan tarpeisiin

Tibnor on Pohjoismaiden ja Baltian johtava terästen jakelukanava. Yhtiö tarjoaa markkina-alueen laajimman valikoiman teräs- ja metallituotteita sekä palveluita. Yhtiö on osa SSAB- konsernia, joka on maailman kärkeä fossiilivapaan teräksen tuotannossa.

Tibnor jatkojalostaa ja varastoi tuotteita kolmessa teräspalvelukeskuksessa Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Seinäjoella.

Tibnorin Järvenpään teräspalvelukeskus keskittyy ohutlevyjen leikkaamiseen ja varastointiin. SSAB:n valmistamien tuotteiden lisäksi yksikkö on erikoistunut leikkaamaan kelalta ruostumattomia teräksiä ja alumiinia. Ne toimitetaan nopealla toimitusajalla joko asiakastarpeen mukaisesti määrämittaan leikattuna tai vakiokokoisena heti varastosta.

Tibnorin Järvenpään teräspalvelukeskus tuottaa asiakkaalle toimitusvarmuutta ja optimoi materiaalikäytön. Järvenpään palvelukeskus on tuottanut asiakkaille lisäarvoa lähes viiden vuosikymmenen ajan, jo vuodesta 1976 alkaen.

Reilut 50 osaajaa työskentelee moderneissa tiloissa, loistavien yhteyksien äärellä. Järvenpään palvelukeskuksessa kaikki tapahtuu saman katon alla, yhdessä 26 000 neliön hallissa.

”Kaikki prosessointi, varastointi ja lastaukset tapahtuvat meillä sisätiloissa. Kosteus on joillekin tuotteille myrkkyä, mutta meillä tätä ongelmaa ei ole”, Järvenpään yksikön liiketoimintapäällikkö Antti Friman kertoo.

Yhdeksän hehtaarin tontti on kuin luotu palvelemaan asiakkaan toimitusvarmuutta. Yhteydet alueelle toimivat sekä kumipyörin rekoilla että junakuljetuksin raiteita pitkin. Vuoden 2024 loppupuolella yhtiö aikoo aloittaa konsernin sisäiset kuljetukset sähkörekoilla.

Tibnor Oy

Laajat mahdollisuudet

Friman kehuu yksikkönsä mahdollisuuksia.

”Meillä on todella laajat hankintakanavat ja osaaminen. Pystymme tuottamaan asiakkaalle kilpailukykyä ja toimitusvarmuutta tarjoamalla vaihtoehtoja sekä laajaa valikoimaa.”

Järvenpään palvelukeskuksessa käsitellään materiaaleja pääosin keloilta. Käsiteltävät paksuudet ovat 0,3 – 8 mm välillä. Arkkilinjoilla pystytään leikkaamaan levyjä 300 – 2 000 mm leveysskaalalla sekä vakiopituuksiin että määrämittoihin. Vakiomittoja varastoidaan siten, että käytännössä kaikkiin yleisimpiin tarpeisiin levyt voidaan lähettää vielä tilauspäivän aikana.

”Toimitamme myös asiakkaalle räätälöityjä kappalekokoja todella nopealla aikataululla. Meiltä onnistuu asiakaskohtaisesti räätälöityjen tuotteiden varastointi tiloissamme, mikä varmistaa projektien jatkuvuuden ja materiaalin riittävyyden kaikissa tilanteissa”, Friman sanoo.

Räätälöidyt kappalekoot tuovat asiakkaalle säästöä hukan vähenemisenä ja esimerkiksi käsittelyn helpottumisena. Myös logistiikan kustannukset voidaan optimoida, kun kuljetuksissa ei kuljeteta ylimääräistä vaan määrämittaan leikatut esivalmisteet.

Friman tuo mielellään esiin räätälöinnin etuja. Monet perinteisiäkin varastomittoja käyttävät asiakkaat osaavat jo kysyä sopivaa kappalekokoa tuotantoonsa. Edut ovat usein huomattavat.

”Nyrkkisääntöinä voi pitää, että mitä isompia eriä ja kalliimpia materiaaleja tarvitaan, sitä enemmän etuja räätälöinnillä saavutetaan. Räätälöinnin tuottama lisäarvo voi olla hyvinkin merkittävä tekijä lopputuotteiden kilpailukyvyn kannalta”, liiketoimintapäällikkö tuumii.

Tibnor Oy

Järvenpään yksikön kehitys on ollut huimaa

Friman suitsuttaa yksikkönsä osaamista ja ammattitaitoa varauksetta. Kehitystyö tuotannossa, varastoinnissa ja esimerkiksi sisälogistiikassa on vienyt palvelukeskusta huimasti eteenpäin 1970-luvun lopulta. Tänä päivänä Tibnor Järvenpää on hieno esimerkki systemaattisen vastuullisuus- ja ympäristötyön tuloksista. Tämä näkyy niin henkilöstökyselyissä kuin asiakkaan auditoinneissakin

”Vuosituhannen alussa meillä tapahtui suuri kulttuurinmuutos. Aloitimme systemaattisen kehitystyön ja tänäkin päivänä meillä toteutetaan jatkuvasti projekteja asioiden kehittämiseksi.”

Friman on usein kierrättämässä asiakkaita tai muita vieraita yksikössään. Palaute on ollut poikkeuksetta erinomaista. Siisteys- ja turvallisuusasioiden kulttuuri on syvällä Tibnorin osaajien DNA:ssa.

”Asiakkailta on tullut paljon hyvää palautetta. Ne asiakkaat, jotka ovat nähneet 1990-luvun toimintamallit ovat usein hämmästyneitä siitä, millaisen muutoksen palveluyksikkö on kokenut. Tänä päivänä nämä asiat ovat meille arkipäivää”, Friman sanoo ja tiivistää ajatuksen.

”Esimerkiksi turvallisuusasiat ovat tärkeä osa arvojamme. Ne ovat käytännön tekoja, eivätkä vain puhetta tai tekstiä pamfleteissa.”

Friman sanoo talon yhteisenä ajatuksena olevan, että turvallisuuden edelle ei mene mikään. Turvallisuus ja ihmiset ovat Tibnorille tärkeämpiä kuin tuloksen tekeminen yksittäisissä asioissa.

”Mietimme turvallisuuteen liittyviä asioita toimituksia myöten. Tavara halutaan toimittaa asiakkaalle asti turvallisesti. Myös tilattujen tuotteiden purkaminen ja käyttäminen pitää olla turvallista. Vaikutamme siihen niin pitkälle kuin omalta osaltamme voimme.”

Talon tuotantoa suunnitellaan ja kehitetään vastuullisesti.

”Kelojen ja kappaleiden rajat muodostuvat turvallisen tekotavan myötä. Se otetaan huomioon jo suunnittelussa ja tilauksia käsitellessä.”

Myös asiakkaat auditoivat Tibnor Järvenpäätä taajaan. Käytännössä aina palaute on hyvää ja odotukset ylitetään säännöllisesti.

Friman väläyttää myös mielenkiintoisia uutisia, jotka tuovat sekä vanhoille että uusille asiakkaille lisää vaihtoehtoja.

”Tibnor haluaa kehittyä ja tarjota asiakkaalle modernia kilpailukykyä. Siksi meillä investoidaan ja kehitetään jatkuvasti. Esimerkkinä loppuvuodesta 2024 meille on tulossa uusi linja kappaleiden arkitukseen. Tämä tuo merkittävästi lisää mahdollisuuksia ja kapasiteettia asiakkaan käyttöön. Taloon tulee siis hyvin modernia tekniikkaa”, Friman paljastaa tyytyväisenä.

”Tämä on investointi vuosikymmeniksi tulevaisuuteen. Järvenpään osaajat ovat palvelleet asiakkaita lähes viisi vuosikymmentä ja tarkoitus on, että toiminta jatkuu vielä vähintään saman verran eteenpäin.”

Tibnor Oy

Myös tuotteissa modernia tekniikkaa

Järvenpään yksikkö on noin vuoden verran varastoinut Galfan ja Galvannealed – pinnoitettuja levyjä asiakkaan tarpeisiin. Myös näissä räätälöitävyys tuottaa huomattavaa lisäarvoa käyttäjälleen.

”Asiakkaat ovat löytäneet tuotteiden edut tuotantoonsa. Yhden tilauksen jälkeen tulee aina toinenkin, kun huomataan, että edut ovat merkittäviä. Joillain asiakkailla prosessit ovat muodostuneet kokonaan näiden tuotteiden ympärille. Hintaero etuihin nähden on marginaalinen”, myynninkehityspäällikkö Niina Karppinen kertoo.

Galfan (ZA) on sinkki-alumiinipinnoite, joka tarjoaa erinomaisen korroosiosuojan. Galfan on hyvä vaihtoehto erilaisille sinkityille pinnoitteille. Perinteisen sinkkipinnoitteen korvaaminen ohuemmalla Galfan-pinnoitteella, takaa, että teräs on paremmin hitsattavaa ja muovattavaa. Samalla se kuitenkin säilyttää erinomaisen korroosionkestävyytensä.

Galvannealed-pinnoite (ZF) on sinkki-rautaseospinnoite. Tämä pinnoite soveltuu erittäin hyvin pistehitsaukseen ja korkealaatuista maalipintaa vaativiin käyttökohteisiin. Tuote on loistava vaihtoehto sähkösinkitylle levylle, jonka saatavuudessa on aika ajoin ollut haasteita. Pinnoitteen edut näkyvät myös työn kustannuksissa. Hitsauksessa elektrodit likaantuvat vähemmän ja näin niiden käyttöikä pitenee.

Tuote soveltuu erinomaisesti laserleikkaukseen ja pitää leikkuun kustannukset maltillisina. Galvannealed-pinnoitettujen kappaleiden muovaaminen ja lävistäminen on helppoa. Työkalut pysyvät puhtaampina, mikä vähentää niiden putsausaikaa, tehostaa tuotantoa ja tuo sitä kautta selkeää säästöä tuotantokuluihin.

Lisätietoja: www.tibnor.fi

Teksti: Tommi Nieminen

Mitä mieltä olit artikkelista?

rate 1 rate 2 rate 3 rate 4 rate 5

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prometalli 3/2024

prometalli




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »