mainos_429

Materiaalinkäsittely

Sahaustyökalujen optimointi parantaa kannattavuutta

artikkelikuva: Sahaustyökalujen optimointi parantaa kannattavuutta

Kuva: Pixabay

Monessa metalliyrityksessä käytetään sahaamisessa vääränlaisia teriä ja vääriä työstöarvoja. Sen vuoksi sahauksessa ei saada kaikkea irti teristä ja koneista. Sahaustyökalujen oikealla optimoinnilla ja huollolla voidaan päästä kymmenien prosenttien kasvuun tuottavuudessa.

”Sahausosaamisessa on nostamisen tarvetta Suomessa, tiedän sen ja näen sen työssäni. Sahaamisen puolella tulee suuriakin parannuskohteita vastaan. Sanoisin, että noin puolessa sahausta tekevistä yrityksistä nämä asiat ovat kunnossa ja toisessa puolessa eriasteisesti pielessä. Lastuavan työstön puolella osaaminen on selvästi paremmin kunnossa”, tekninen myyjä, Juha Kalojärvi LSAB:sta toteaa.

LSAB tarjoaa puu- ja metalliteollisuudelle sekä erikoisteollisuudelle työkaluratkaisuja ja niihin liittyvien terien huoltoa. LSAB Suomi Oy on osa kansainvälistä LSAB Group -konsernia, jolla on toimintaa seitsemässä maassa noin 250 henkilön voimin.

kuva
KUVA: LSAB SUOMI OY

Tarvitaan oikeat työkalut oikeilla arvoilla

”Kaikilla ei välttämättä ole oikeita sahaustuotteita eli teriä käytössä. Samoin työstöarvojen osalta voidaan mennä pahasti metsään. Väärillä sahausarvoilla mahdollisesti kulutetaan teriä tarpeettomasti ja samaan aikaan koneesta saadaan vähemmän tavaraa ulos, kuin optimaalisilla työkaluilla saataisiin”, Kalojärvi sanoo.

Hänen mukaansa terän elinikään voidaan saada helposti kymmenien prosenttien ero oikealla tai väärällä käytöllä, mikä tietysti vaikuttaa teräkustannuksiin. Toiselta puolen kannattavuutta heikentää tuotantoon kuluva hukka-aika ja huonon tuottavuuden vuoksi valmistamatta jääneet tuotteet.

”Koneen tuottavuus voi olla kymmeniä prosentteja pienempi kuin optimaalisesti käytetyillä työkaluilla saavutettaisiin. Kasvaneiden kulujen ja menetetyn tuotannon yhteisvaikutus voi pahimmillaan olla hyvinkin suuri, erityisesti, jos sahaaminen on tuotannon pullonkaulakohta.”

Kalojärvi kertoo yrityksestä, jossa sahattiin aiemmin viisi päivää viikossa kahdeksan tuntia päivässä. Sitten sahaan vaihdettiin oikeanlainen terä ja oikeat sahausparametrit, minkä jälkeen sama työ tehtiin kahdessa ja puolessa päivässä.

”Siitä on aika helppo laskea oikeiden työkalujen hyöty. Toki tämä on jo räikeä esimerkki, vaikkakin tositapaus”, Kalojärvi sanoo.

Vääriä toimintatapoja väärillä työkaluilla on monesti käytetty jo vuosia, ja tämä on juurtunut yrityksen normaalitoiminnaksi. Kukaan ei ole ollut kertomassa, kuinka sahaus pitäisi oikeasti tehdä.

”Parhaimmillaan saamme tosi tyytyväisen asiakkaan, kun käymme järjestämässä sahausasiat kuntoon ja toimimaan.

Itselle tämä on palkitseva tilanne. Onnistuimme ratkaisemaan ongelman ja saatiin iloisia ihmisiä ja toivottavasti pitkä ja hyvä yhteistyö tuleviksi vuosiksi”, Kalojärvi sanoo.

”Sitäkin tulee paljon vastaan, että asiakkaan toiminnassa tai työkaluissa on vain pientä viilaamista. Toisaalta meillä voi olla tarjota asiakkaalle isompi kokonaisuus, jolla on jo suurempi merkitys.”

kuva
KUVA: 123RF

Työkaluoptimointia ja koulutusta

”Uuden asiakkaan osalta kartoitamme aluksi asiakkaan tarpeet: mitä sahataan, mitä materiaalia, mitä mittoja, mitä koneita on, miten töitä on tehty tähän asti ja niin edelleen. Ongelmakohdat käydään läpi. Näihin tarpeisiin lähdemme optimoimaan oikeat terät oikeilla hammasluvuilla ja niiden oikean käytön. Opastamme ja testaamme sahausparametrejä kuntoon. Usein yrityksessä voi olla joku ongelmamateriaali tai ongelmakoko, johon liittyvät asiat pyrimme samalla ratkaisemaan”, Kalojärvi kertoo.

Kartoituksessa voi myös paljastua, että asiakkaalla on joku ongelma itse koneessa. Tällöin ongelmanratkaisu löytyy konemyyjän tai -huollon puolelta.

”Pidämme asiakkaille teräkoulutusta asiakkaan tekemisen ja tarpeen mukaan. Lähtökohtana on se, että me tarjoamme työkalut ja niihin tarvittavan osaamisen, jotta asiakas voi tehdä tuotteitaan mahdollisimman tehokkaasti. Tavoitteenamme on pitkäjänteinen yhteistyö.”

Koulutus pitää sisällään työkalujen ja terien asianmukaisen käsittelyn, terien kiinnittämisen koneeseen ja siinä huomioitavat tekijät.

”Asiakas tarvitsee myös riittävän määrän teknistä tietoa teristä, koska harva yritys tekee ainoastaan yhtä asiaa, vaan sahattavat materiaalit vaihtelevat paljon. Operaattoreilla pitää olla riittävät eväät tehdä oikeita valintoja, millä terillä mitäkin tehdään. Eri firmoissa voi olla hyvin samankaltaiset terät käytännössä, mutta jos ei tiedetä mitä niillä tehdään, ero tuotannossa voi olla aika iso yritysten välillä”, Kalojärvi sanoo.

Tyypillisesti metalliyrityksillä on eri valmistajien brändejä käytössä, koska joku työkalu toimii paremmin jossakin työssä kuin toinen. Toisessa työssä suhde voi olla päin vastoin.

”Joku brändi on tosi hyvä ruostumattoman teräksen työstössä ja toinen jossakin toisessa materiaalissa. Sahaamisessakin tulee vastaan, että jossakin yksittäisessä työssä toinen voi olla parempi kuin toinen. Mikään merkki ei oikeastaan ole joka hommassa paras”, Kalojärvi sanoo.

LSAB:n hän toteaa olevan alan kärkikaartia tuotteiden laadun osalta.

”Meillä on hyvät tuotteet joka osa-alueella. Vaikka et olisi jokaisessa hommassa aina juuri se kaikkein paras, niin tarjolla oleva kokonaisuus ratkaisee lopputuloksen”, Kalojärvi toteaa.

kuva
”LSAB Suomi Oy:n tekninen myyjä, Juha Kalojärvi kertoo, että koneen tuottavuus voi olla kymmeniä prosentteja pienempi kuin optimaalisesti käytetyillä työkaluilla saavutettaisiin.
KUVA: LSAB SUOMI OY

Laajalla alueella noutopalvelu

LSAB:lla on markkinoiden kattavin noutoautopalvelu, joka kattaa suuren osan Suomea. Kuljettaja käy hakemassa tylsät terät teroitettaviksi ja palauttaa terävät terät.

”Asiakkaidemme ei tarvitse lähteä kuljettamaan rikkoutuneita teriä huoltoon itse, vaan me tulemme noutamaan terät ja tuomme tarvittaessa uudet rikkoutuneiden tilalle.

”Kuljettaja voi tehdä tarvittaessa myös hyllytyspalvelua, mikä on ollut pidetty palvelu. Näin asiakkailla on turvallinen tilanne terien suhteen”, Kalojärvi sanoo.

Teksti: Jari Peltoranta

Mitä mieltä olit artikkelista?

rate 1 rate 2 rate 3 rate 4 rate 5

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje

prometalli, mainos
prometalli, mainos



Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »