mainos_1048

Materiaalinkäsittely
Pintakäsittely
Robotiikka ja automaatio

Automaattinen jauhemaalauslinja nosti tuottavuutta

artikkelikuva: Automaattinen jauhemaalauslinja nosti tuottavuutta

Riihimäen Ritema Oy on metallin moniosaaja yli 20 vuoden kokemuksella. Yrityksen kasvuhakuista toimintaa leimaa asiakaslähtöisyys, monipuolisuus, joustavuus sekä ympäristö- ja yhteiskuntavastuu.

Riihimäen Ritema Oy on reilut 40 henkeä työllistävä metallialan alihankintayritys. Yrityksen tavoitteena on sadan prosentin toimintavarmuus ilman reklamaatioita.

”Toimitamme oikea-aikaisesti oikeanlaisia, asiakkaiden tarpeiden mukaisia ohutlevy- ja ohutseinäputkikomponentteja ja -tuotteita. Tärkeänä asiakaskuntana meillä on ajoneuvoteollisuus Suomessa ja ulkomailla. Myymäläkalusteet ja julkiskalusteet ovat myös suuressa roolissa”, toimitusjohtaja Juha Eiro kertoo. Eiro ryhtyi yrittäjäksi jo 22-vuotiaana vuonna 1997.

Suoraan vientiin menee noin 30 prosenttia tuotannosta, ja päämiesten kautta toimitetuista tuotteista päätyy vientiin noin 80 prosenttia.

Toimitusvarmuus yhtenä keskeisenä kilpailukeinona

”Tärkeimmät asiakaslupauksemme ovat monipuolisuus, joustavuus ja toimitusvarmuus. Toimitusvarmuus on yksi alan keskeisistä kilpailukeinoista, ja sitä olemme parantaneet muun muassa uudella tehokkaalla automaattisella jauhemaalauslinjalla”, Eiro kertoo.

Reilu vuosi sitten Riihimäen Ritema hankki Spraytec Oy:ltä uuden 140 metrin pituisen automaattisen jauhemaalauslinjan, jossa on nelivaiheinen pesuri, kuivaus, automaatti- ja manuaalinen pulverointi sekä jauhepolttouuni. Aiemmin yrityksellä oli kaksi kappaletta manuaalipanosteisia maalausuuneja, joten muutos oli suuri.

kuva

kuva

”Aikaisemmin teimme seitsemällä miehellä kahta vuoroa vanhalla menetelmällä. Nyt ajamme saman määrän uudella linjalla neljällä miehellä kuudessa tunnissa. Esikäsittelymenetelmällä saavutetaan C4/C5-rasitusluokka pintakäsittelyyn, mikä on merkittävä parannus pinnan laadussa ja kestävyydessä.”

Asiakkailta tullut palaute on vahvistanut, että tuotteiden pintakäsittelyn tasoa on saatu selvästi nostettua uuden linjan ansiosta.

”Toimitusvarmuus ja koko tuotannon läpimenoaika ovat samalla parantuneet merkittävästi. Tämä on olennainen parannus kilpailukyvyssämme”, Eiro kertoo. Hän on tyytyväinen Spraytecin toimitukseen ja maalauslinjan asennukseen.

”Automaattisen jauhemaalauslinjan toimitus ja asennus sujuivat hyvin, sopimusten mukaan ja aikataulussa niin kuin pitikin.”

Eiro arvioi, että uuden linjaston takaisinmaksuaika on noin nelisen vuotta, eli huomattavan lyhyt.

Automaattisen jauhemaalauslinjan toimittaja Spraytec Oy on maalaus- ja pintakäsittelylinjojen suunnittelun ja toteutuksen asiantuntija, joka toimittaa linjat raepuhallukseen, märkämaalaukseen ja jauhemaalaukseen.

”Pystymme toimittamaan pintakäsittelyyn laitteet yksittäisistä laitteista isoihin automatisoituihin kokonaisuuksiin sekä puu- että metalliteollisuudelle”, Spraytec Oy:n toimitusjohtaja Petrik Eklund kertoo.

kuva

Kokonaisvaltaista asiakaspalvelua

”Olemme usein mukana jo asiakkaan tuotekehityksessä ja -suunnittelussa. Kuuntelemme tarkasti asiakastarpeita ja vastaamme niihin liittyviin haasteisiin. Selvitämme, mitä tarpeita kunkin tuotteen kohdalla on ja sitten etsimme yhdessä ratkaisun näihin tarpeisiin”, Eiro kertoo.

Riihimäen Ritema pyrkii myös luomaan uudenlaisia palvelumalleja asiakkaille.

”Pyrimme etsimään aina parhaan mahdollisen ratkaisun. Voimme esimerkiksi tehdä tuotekehitystä tuotteen valmistettavuuteen. Asiakas voi myös pyytää meiltä logistiikkapalveluita tuotteiden suhteen, eli pyytää meitä varastoimaan ja toimittamaan tuotteita tarpeensa mukaan. Voimme toimittaa tuotteita suoraan asiakkaiden asiakkaille. Tarvittaessa teemme tuotteen pinnoittamista tai vastaavaa. Meillä on pitkä kokemus metallitöiden tekemisestä, työstöstä, asioiden haltuun otosta, prosesseista ja ympäristöasioista. Ne ovat meille arkipäivää.”

Pitkät asiakassuhteet kertovat, että palvelussa on onnistuttu.

”Vanhimmat asiakassuhteemme ovat jatkuneet ihan yrityksen alusta saakka. Muutenkin asiakkuutemme ovat pitkiä, eikä kukaan asiakas ole lähtenyt meiltä pois kahdenkymmenen vuoden toimintamme aikana.”

Tuotteiden ja tuotannon sertifioitu laatu varmistetaan varautumalla ja ennakoimalla tulevaan. Henkilökunta on kokenutta ja osaavaa, mutta nuoriakin on saatu mukaan.

kuva

Yhteiskuntavastuun kantaminen tuo nuorta työvoimaa

”Teemme oppilaitosten ja julkisen sektorin kanssa erittäin tiivistä yhteistyötä. Olemme robotiikan ja automatisoinnin alueella koulukummeja. Tavoitteena on saada nuoria innostettua metallimaailmaan ja näyttää heille, että metallityö ei ole välttämättä mitään synkkää pajatyötä, vaan se voi olla mielenkiintoista automatisoitua cnc-työtä.

Riihimäen Ritema on vastoin alan trendejä onnistunut saamaan nuoria töihin metallialalle yllättävän hyvin.

”Olemme saaneet murrettua negatiivisia ennakkokäsityksiä. Olemme näyttäneet nuorille, että metallityö voi olla mukavaa ja motivoivaa työtä. Olemme ottaneet ryhmiä käymään yrityksessämme ja kuulleet innostuneita kommentteja, että voiko metallityö olla tällaistakin.”

Yrityskummityö on Eiron mukaan näkynyt koko Riihimäen tasollakin siten, että metallikoulutukseen on siellä haettu himpun verran tavallista enemmän.

”Kummitoiminta on ollut meille onnistunut rekrytointikanava.”

Ympäristöasioiden huomioiminen on Riihimäen Ritemalle strateginen asia ja hyvin tärkeässä roolissa kaikessa päivittäisessä toiminnassa.

”Ihan merkittäviä määriä olemme pystyneet ympäristöä kuormittavia asioita vähentämään. Huomion keskiössä on riskihallinta, kulutuksen minimointi ja kuljetusten optimointi”

kuva

Positiiviseen suuntaan

”Liikevaihtomme on noin 4,5 miljoonaa euroa ja työntekijöitä reilut 40 henkeä. Koronapandemian takia viime vuosi oli todella epävarma, niin kuin muillakin. Otimme silloin yhden taka-askeleen, kun muutama asiakas tuli todella alas. Tänä vuonna näyttäisi kasvu menevän taas oikeaan suuntaan. Nyt vaikuttaisi olevan orastavasti positiivinen henki sen suhteen, että tilauskanta lähtee metallialalla tästä elpymään.”

Etätoiminta asiakkaiden kanssa on tuonut uusia toimintamalleja ja siten hyviäkin asioita myös koronan jälkeiseen aikaan.

”Olemme kouluttaneet henkilökuntaa korona-aikana ja kehittäneet asioita sisäisesti, kun aikaa on ollut vähän enemmän kuin viime vuonna. Olemme panostaneet muun muassa tuotannon virtaukseen ja digitalisointiin”, Eiro toteaa.

Lisätietoja:
www.ritema.fi
www.spraytec.fi

Teksti: Jari Peltoranta

Mitä mieltä olit artikkelista?

rate 1 rate 2 rate 3 rate 4 rate 5

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prometalli 1/2024

prometalli




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »