mainos_1048

Palveluliiketoiminta

Kannattavuus luo työhyvinvointia

artikkelikuva: Kannattavuus luo työhyvinvointia

Yrityksen hulppeat tuotantotilat sijaitsevat lähellä Mikkelin lentokenttää. Uusin hankinta, Salvagninin B3-hybridisärmäin, liitettiin P4 Lean -taivutusautomaatin rinnalle.

Mikkeliläisiin metallialan kärkiyrityksiin kuuluva Casemet on kasvanut vauhdikkaasti ja laajentunut yritysostoin. Muutama vuosi sitten toimitusjohtaja Jukka Kokkonen kävi päivittämistä johtamisosaamistaan Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutuksessa.

Keväällä 2016 perustettu Casemet Oy on kahden perheen omistama yhtiö, joka on erikoistunut teräskotelointiin sekä sähkömekaanisten ja ohutlevyrakenteiden sopimusvalmistukseen.

Yritys valmistaa teräksisiä suoja- ja laitekoteloita ja seinäkaappeja asiakkaan toiveiden mukaan. Yrityksen tuotteita voidaan käyttää myös ulkona haastavissa oloissa esimerkiksi raide- ja tieliikenteessä. Asiakaskuntaan kuuluu kotimaisia vahvoja vientiyrityksiä, kuten Kone, Wärtsilä ja Metso.

Yrityksen pääpaikka on Mikkeli. Koronasyksynä valmistuivat uudet tilat Viron Pärnuun, ja Riihimäen tehtaan toiminta siirtyi sinne syyskuun alussa. Pärnussa tehdään levytyöstöä, laserleikkausta ja siellä on epäkeskolinja.

Yritys investoi keväällä Salvagninin B3-hybridisärmäimeen, joka liitettiin P4 Lean -taivutusautomaatin rinnalle. Lisäksi yritys toi markkinoille uuden tuotteen, Cubo Outdoor Cabinet -kotelointiratkaisun, joka suojaa sähkötekniikkaa ja hydrauliikkaa vaativissa olosuhteissa ulkokäytössä.

”Olemme tehneet määrätietoista kehittämistyötä. Tänä vuonna saatiin maaliin uudistuksia, jotka pistettiin liikkeelle jo ennen koronaa. Koronatilanne ei näkynyt merkittävästi meillä vielä ensimmäisen ja toisen kvartaalin aikana, mutta loppuvuonna isojen asiakkaidemme tilauskannan tilanne heijastuu tänne meillekin. Teknologiateollisuuteen koronan vaikutukset ovat kaikkineen tulleet viiveellä”, toimitusjohtaja Jukka Kokkonen sanoo.

Jokosta verkostoja ja ideoita

Casemet työllistää tällä hetkellä Mikkelissä 135 henkilöä ja kaikkineen noin 170. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli yli 17 miljoonaa euroa.

Jukka Kokkonen ryhtyi yrittäjäksi vuonna 2011. Parisen vuotta sitten hän innostui mukaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutukseen.

”Olen ollut toimitusjohtajana pitkään, mutta innostuin, kun ohjelma oli mukana Kauppakamarin tarjonnassa. Ajattelin briiffata itseäni vähän siitä, mitä nyt on meneillään, hankkia lisää verkostoa ympärilleni ja tavata kollegoita.”

Viime vuonna paikallinen yrittäjäjärjestö valitsi Casemetin vuoden mikkeliläisyritykseksi.

kuva
Kasvukiidossa olevan mikkeliläisen Casemet Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kokkonen kävi päivittämässä omaa johtamisosaamistaan eri näkökulmista Pienyrityskeskuksen Ceo-Joko-koulutuksessa.

”Jokosta jäi mieleeni useita kiinnostavia teemoja. Ohjelma vahvisti tuntoja siitä, että digitalisaatioon pitää satsata. Siihen pitää mennä mukaan, ettei jää ulos.”

Myös johtamisesta tuli kiinnostavia uusia näkökulmia.

”Oman ajankäytön johtaminen oli asia, jota aloin miettiä. Tärkeä oli myös henkilöjohtamiseen näkökulma, että työntekijät tulevat erilaisista taustoista, ja heillä on erilaisia näkemyksiä ja tunteita. Johtajan pitäisi kuitenkin saada kaikki työntekijät sisäistämään yrityksen arvot, jotta voidaan viestiä, mihin suuntaan yritys on menossa ja pystytään sitoutumaan yhteiseen päämäärään.”

Vastuullisuus tarkoittaa Jukka Kokkosen mukaan myös sitä, että pidetään yrityksestä ja sen henkilöstöstä huolta eri tilanteissa.

”Kun yritys pysyy hyvässä kunnossa, myös työntekijät voivat hyvin.”

PYK on Joko-koulutusten pioneeri

Pienyrityskeskus aloitti Joko-koulutukset jo 40 vuotta sitten.

Vuosikymmenten varrella ohjelmaa on järjestetty eri puolilla maata. Ensi keväänä alkavan ohjelman kuudesta lähijaksosta kolme järjestetään Mikkelissä ja kolme Kouvolassa. Osallistua voi eri puolilta maata myös etäyhteyksien kautta.

”Vuosien varrella ohjelmaa on päivitetty vastaamaan kulloisenkin ajan haasteisiin. Useat yritykset ovat lähettäneet kerrallaan kaksi ihmistä ohjelmaan, koska silloin uusien asioiden jalkautus onnistuu nopeasti ja tiimi saa pohdiskeltua yhdessä yrityksen sen hetken ajankohtaisiin haasteisiin ratkaisuja”, ohjelmaa vuosia vetänyt Eila Avelin kertoo.

Huhtikuussa 2021 alkava koulutus keskittyy muun muassa strategian laadintaan, johtamistaitoihin, työnlainsäädäntöön, asiakkuuksiin, kumppanuuksiin, verkottuneeseen toimintatapaan, talouslukutaitoon sekä yrityksen tulevaisuuskuntoisuuteen.

Eila Avelin muistuttaa, että johtamisen muotivirtaukset tulevat ja menevät, mutta pysyvää on se, että hyvä johtaja saa työntekijän loistamaan.

”Esimiehen ei itsensä tarvitse loistaa, kunhan hänellä on taidot saada työntekijät kukoistamaan kunkin omia vahvuuksia hyödyntäen. Toinen tärkeä asia on saada ihmiset sitoutumaan työhönsä. Kolmas on ottaa työntekijät mukaan tekemään yrityksen tai organisaation strategiaa. Pohtimaan yhdessä, mitkä ovat yrityksen tavoitteet, joita kohti yhdessä mennään ja jokainen on vastuussa siitä, että onnistummeko vai emme. Se on sitä paljon puhuttua osallistavaa johtamista, jonka ansiosta sitoudutaan työhön paremmin ja koetaan oma työ sen johdosta merkityksellisemmäksi.”

Avelin näkee hyvän johtamisen prosessina, jossa pistetään kuntoon työntekijöitä jäytäviä pieniä asioita.

”Usein työpaikoilla työntekijöitä jäytävät asiat ovat lopulta niitä pieniä arjessa olevia asioita, jotka ovat korjattavissa. Se edellyttää kuitenkin, että asiat nostetaan ajoissa esille, ettei ns. lumipallo ala pyöriä.”

Yrityksen johdolla pitäisi kuitenkin olla aikaa pysähtyä joskus miettimään, mitä askelia seuraavaksi kannattaisi ja voisi ottaa. Tähän Ceo-Joko tarjoaa oivallisen mahdollisuuden.

”Olen itsekin etsinyt ratkaisukeskeisiä työkaluja arjen asioihin, jotka jumittavat työpaikoilla. Olen nähnyt, miten pienilläkin muutoksilla on voinut olla ratkaiseva merkitys ilmapiiriin ja sitä kautta tuottavuuteen.”

kuva
Casemet on erikoistunut teräskotelointiin sekä sähkömekaanisten ja ohutlevyrakenteiden sopimusvalmistukseen.

Ceo-Joko 4 -koulutus on suunnattu eri toimialojen yritysten ja organisaatioiden johtajille, esimiehille, päälliköille ja yrittäjille. Ohjelma sisältää kuuden valmennuspäivän lisäksi vapaaehtoisen yrityskohtaisen kehittämistehtävän sekä mahdollisesti yritysvierailun tai yritysvierailijan käynnin.

”Koulutus soveltuu koko toimihenkilökaartille. Useinhan omasta koulutuksesta on aikaa, joten asioiden kertaaminen on aina paikallaan”, Casemet Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kokkonen korostaa.

Lisätietoja antaa Xamk Pienyrityskeskuksessa:
Inka Vanhanen, puh. 050 467 7982, inka.vanhanen@xamk.fi

Teksti ja kuvat: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Mitä mieltä olit artikkelista?

rate 1 rate 2 rate 3 rate 4 rate 5

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
prometalli 1/2024

prometalli




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »