Dormerpramet

Logistiikka

Kiinan rahdille on vaihtoehtoja - myös rautateitse

artikkelikuva: Kiinan rahdille on vaihtoehtoja - myös rautateitse

Maailmanlaajuisia rahtipalveluita järjestävä logistiikan asiantuntijayritys Varova tarjoaa kolme eri kuljetusmuotoa Kiinan rahdeille: meri-, rautatie- ja lentokuljetuksen. Näistä varsinkin rautatiekuljetus nostaa koko ajan suosiotaan reittiverkoston kasvaessa ja kuljetukseen soveltuvien tuotteiden kirjon laajetessa.

Yli 70 vuotta kuljetusalalla toimineella Varovalla on toimivat kumppanuudet ympäri maailmaa ja Kiina on yksi yrityksen vahvimpia markkina-alueita. Lähtöpään palvelut Kiinassa hoitaa vakiintunut ja pitkäaikainen paikallinen yhteistyökumppani, mikä takaa toimitusten sujuvuuden.

Varovan asiakkaina on paljon konepaja- ja metalliteollisuuden yrityksiä, joten yhteisymmärrys alan yritysten kanssa löytyy nopeasti.

Toimitusvarmuus kasvaa

Tonneissa laskettuna suurin osa Kiinan rahdeista kulkee edelleen meriteitse, mutta lentorahtikin on tärkeä kuljetusmuoto erityisesti tavaran arvolla mitattuna. Rautatiekuljetukset ovat lisääntyneet jo usean vuoden ajan. ”Rautatiekuljetuksissa on ollut koronakeväästä lähtien selvä nousupiikki. Toimitamme rautateitse sekä täysiä kontteja että kappaletavaralähetyksiä”, Varovan liikennejohtaja Jari Järvelä kertoo.

Rautatiekuljetus saadaan Kiinasta Suomeen noin 3-4 viikossa, eli puolta nopeammin kuin merikuljetuksella. Lentorahtia edullisemmat hinnat ja ympäristöystävällisyys puoltavat myös rautatiekuljetusta.

Junarahti Kiinasta - testaa milloin kannattaa:

Junarahti Kiinasta - testaa milloin kannattaa

Varovalla on yli 30 vuotta jatkunut kumppanuus kiinalaisen yhteistyökumppaninsa Ensign Freight Ltd:n kanssa sekä pitkäaikaiset ja vakiintuneet suhteet Kiinan rahteja operoiviin toimijoihin. Tämä verkosto on tuottanut myös vaihtoehtoisia Kiina-Suomi-rautatiereittejä suositun Hefei-Helsinki-reitin ruuhkaa helpottamaan.

Raumalle vievän uuden pohjoisen reitin kautta voidaan kuljettaa myös valittuja vaarallisia aineita. Tälle reitille on mahdollista saada täysien konttien rahtia myös muualta Kaukoidästä, kuten Koreasta, Japanista ja Taiwanista.

"Useat vakituiset asiakkaamme ovat jo kokeilleet tätä reittiä, ja todenneet sen toimivaksi. Lisäksi olemme aiemmasta poiketen voineet tarjota junarahtia tuotteille, jotka sisältävät akkuja", kertoo asiakkuuspäällikkö Sini Kärkkäinen, joka vastaa Varovalla Kiinan rautatierahtien myynnistä.

Useampi reittimahdollisuus lisäsi toimitusvarmuutta myös vuoden 2020 poikkeusoloissa. Varova on yksi suurimmista kappaletavarankuljetuksia Kiinasta Suomeen tarjoavista suomalaisista logistiikkayrityksistä, ja se kykeni ennakoimaan ja nopeasti reagoimaan koronavirustilanteen aiheuttamiin kuljetuskysynnän muutoksiin viime keväänä.

kuva

Tarve ratkaisee kuljetusmuotovalinnan

Varovan asiakkaan ei tarvitse yksin pähkäillä optimaalisinta kuljetusmuotoa. ”Kuljetusaika, hinta, tuotteiden laatu sekä lähtö- tai saapumispaikka huomioiden meiltä saa paitsi ehdotuksia ja ideoita rahtitoiminnan kehittämiseksi, myös kustannustehokkaan ja optimaalisen kuljetusratkaisun. Monella asiakkaalla valintoihin vaikuttaa myös ympäristönäkökulma. Luonnollisesti pakettiin kuuluu läpinäkyvä ja ajantasainen digitaalinen seurantatieto”, Järvelä kiteyttää.

Teksti: Jari Peltoranta

kuva

kuva

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa prometalli

prometalli uutiskirje




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »