Lastuavat työkalut, Teollisuuden internet

Nettikoulutus lisääntyy lastuavien työkalujen hallinnassa

Asiakasrajapinta voidaan nykyisin hoitaa myös sosiaalisen median eri sovelluksilla

artikkelikuva: Nettikoulutus lisääntyy lastuavien työkalujen hallinnassa

Metalliteollisuuden digitaaliset tilaus- ja CAD/CAMjärjestelmät ovat kehittyneet voimakkaasti ja niitä otetaan käyttöön yhä enemmän. Uudet järjestelmät vaativat uutta osaamista, joten järjestelmä- ja työkalutoimittajat ovat panostaneet koulutukseen ja helppoon tiedonsaantiin. Nettikoulutus on tullut vahvasti mukaan tämän kehityksen myötä.

"Perinteisesti metalliteollisuuden työkalutilaukset on tehty puhelimitse, faksilla ja sähköpostilla joko kirjoitettuna tai pdf-liitteellä. Edelleenkin tilauksia lähetetään aika paljon pdf-dokumentteina sähköpostilla", toteaa Dormer Prametin Suomen ja Pohjois-Ruotsin myyntipäällikkö Pekka Laukkanen. Dormer Pramet on maailman suurimpia lastuavien pikateräsja täyskovametallityökalujen valmistajia ja yksi suurista toimijoista Suomessa.

Webinaareja ja videoita
Myös Dormer Prametissa tehdään paljon asiakaskoulutusta, vaikka yrityksessä on yhä enenevässä määrin lisätty sellaista palvelutarjontaa, jossa ei olla fyysisesti läsnä koulutustapahtumassa, vaan koulutus tapahtuu netin kautta.

"Koulutamme paljon jälleenmyyjiämme ja asiakkaitamme. Koulutus tapahtuu joko asiakkaan tiloissa tai meidän järjestämissämme tiloissa. Näiden lisäksi on tarjolla webinaareja netin kautta. Laitamme koulutustilaisuuksista tallenteita YouTubeen, joita kuka tahansa asiakkaistamme voi katsoa jälkikäteen", Laukkanen sanoo.

Yrityskäynnit ja loppuasiakaskäynnit ovat kuitenkin edelleen tärkeä osa yrityksen toimintaa ja tulee olemaan jatkossakin.

"Henkilökohtainen tapaaminen on kuitenkin edelleen asiakkaiden toiveissa ja tärkeä tapahtuma", Laukkanen sanoo.

Tilaukset netin kautta
"Asiakasrajapinta voidaan nykyisin hoitaa myös sosiaalisen median eri sovelluksilla, esimerkiksi hyödyntämällä verkkosivuillamme olevaa chattia. Noin kaksi kolmasosaa tilauksistamme tulee nykyisin jossain muodossa netin kautta niin, että niitä ei tarvitse erikseen käsitellä henkilövoimin. Nettikauppa mahdollistaa asioimisen ympäri vuorokauden", Laukkanen kertoo.

"Kotisivullamme on Dormer-online rekisteröityneille asiakkaille. Sieltä näkyvät tuotteet, toimitusajat, asiakkaan omat hinnat ja muut keskeiset asiakkaan tarvitsemat tiedot. Olemme edelläkävijä Skandinaviassa näissä asioissa".

Dormer Pramet myy suuren osan tuotteistaan jälleenmyyjien kautta. Jälleenmyyjät voivat tilata tuotteet joko itselleen tai tehdä tilauksen suoraan loppuasiakkaan osoitteeseen.

"Tätä käytetään varsinkin silloin, kun on kiireellinen tilaus, ja tuote tarvitaan vaikka seuraavana päivänä. Toimitamme kello 16 mennessä tehdyt tilaukset seuraavan päivän aikana. Keskusvarastomme sijaitsee Hollannissa, josta tuotteet kerätään ja lähetetään lentokoneella Suomeen. Tuotteet tulevat aamulla Helsinkiin, josta ne jaetaan autoilla eteenpäin. Ensimmäiset lähetykset tulevat perille jo aamulla ennen kahdeksaa lähialueille", Laukkanen kertoo.

"Jälleenmyyjällä on omat nettisivut ja omat tilausjärjestelmät, jonka kautta asiakas tilaa meidän tuotteet. Halutessaan jälleenmyyjä saa meidän tuoteinformaation sinne (PIM) ja se integroidaan jälleenmyyjän verkkokauppaan. Olemme panostaneet paljon siihen, että saisimme tuoteinformaatiot, kuten tuotekoodit, mitat, soveltuvuudet eri raaka-aineille, työstöarvot ja muut parametrit sekä videot välitettyä jälleenmyyjillemme heidän omaan järjestelmäänsä. Näin asiakas saa mahdollisimman paljon tarvitsemaansa tietoa suoraan jälleenmyyjän sivujen kautta", Laukkanen kertoo.

Vielä pidemmälle menee EDIpalvelu (Electronic Data Interchange), jota Dormer Pramet tarjoaa jälleenmyyjille. Siinä tietojärjestelmät keskustelevat keskenään ja tilaus tehdään suoraan jälleenmyyjän omasta tilausjärjestelmästä ja tilausvahvistus ja lasku tulee automaattisesti Dormer Prametin järjestelmästä. Tämä nopeuttaa koko prosessia ja vähentää virhemahdollisuuksia.

Teksti: Jari Peltoranta
Kuvat: Dormer Pramet




Seuraa prometalli
Facebook, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »